دانستنی

راهنمای خرید پیانوی دیجیتال

راهنمای خرید پیانوی دیجیتال

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترده تر شدن موسیقی چه در زمینه موسیقی الکترونیک و چه در زمینه صدا سازی استفاده از پیانو های دیجیتال به دلیل نکات مثبتی مثل کم قیمت بودن آن نسبت به مدل های آکوستیک ، اشغال فضای کمتر ، وجود کنترل صدا و همچنین استفاده از هدفون و قابلیت های میدی که امکان استفاده های خاصی را به شما ارائه میدهد ، برای علاقه مندان به موسیقی بیشتر باب شده است.

اما اینکه در هنگام خرید یک پیانوی دیجیتال به چه نکاتی دقت کنیم و چگونه بهترین ساز مورد نیاز خود را خریداری کنیم نیازمند در نظر گرفتن نکات متفاوتی در مورد ساختار و نوع عملکرد پیانو های دیجیتال است که امروز قصد داریم تا سر حد امکان این موضوع را برای شما توضیح دهیم.

این نکته که پیانو های آکوستیک برای اجرای قطعات به خصوص قطعات کلاسیک قدرت کنترل صدا و مانور بیشتری را به شما میدهد بسیار حائز اهمیت است اما پیشرفت پیانو های دیجیتال به شکلی بوده که امروزه با ساز هایی رو به رو هستیم که عملکردی بسیار شبیه به عملکرد یک پیانوی اکوستیک را دارند .

اولین نکته که برای هر کسی میتواند قابل اهمیت باشد این است که صدای پیانوی دیجیتال بافت مصنوعی کمتری داشته باشد یا به عبارتی به صدای پیانو های آکوستیک نزدیک تر باشد . این موضوع دو نکته را به ما یاد آوری میکند : اول اینکه صدای پیانوی دیجیتال با چه مکانیزمی ضبط شده و دوم اینکه برای پخش این صدا از چه امپیلی و اسپیکر هایی بهره میبرد. تکنولوژی استفاده شده در ضبط صدای پیانو های دیجیتال بسیار مهم هستند چه بسا که مقدار زیادی از پولی که شما صرف هزینه ساز دیجیتال خود میکنید بسته به نوع ضبط صدا در استدیو است به طوری که باید یک نت را با شدت های مختلف اجرا کنند و صدای ضبط شده را بر روی آن نت قرار دهند در این میان میزان هوش کامپیوتر قرار گرفته درون ساز بسیار مهم است که بتواند تشخیص درستی از شدت اجرای هر نت و پخش درست هرکدام داشته باشد . توجه به اینکه جنس صدای هر ساز در قسمت های مختلف پیانو پیانوی دیجیتال چگونه است نکته ی مهمیست گاهی صدای محدوده میانی یک ساز مساعد است اما در قسمت باس صدای شفاف و دقیقی از یک نت را به گوش نمیرساند و همچنین در نت های زیر صدا دقت زیادی ندارد و به نوعی خش خش میکند . اکثرا پیانو های دیجیتال بیش از یک صدا به شما ارائه میدهند و این کاربرد زیادی در احساس اجرای قطعات مختلف برای نوازندگان دارد. در بعضی از این ساز ها صدای خالی کلاویه ها ضبط و تعبیه شده به طوری که شما به جز صدای نت صدای چکش و حرکت چوب کلاویه را خواهید شنید که بسیار به طبیعی تر شدن صدای پیانو کمک میکنند.

نکته بعدی کنترل صدا توسط نوازنده است که به موارد مختلفی بستگی دارد. جنس کلاویه ها و سنگینی نسبی آن ها : کلاویه های پیانو در مدل های آکوستیک از زیر به بم رفته رفته سنگین تر میشوند این قابلیت امکان کنترل زیادی را برای نوازندگان به وجود می‌آورد دقت کنید که جنس کلاویه های چوبی از مدل های پلاستیکی بسیار کیفیت کار را بالا میبرند. عموما در پیانو های دیجیتال حساسیت به شدت اجرا وجود دارد که اصطلاحا به آن تاچ پیانو می گویند که اغلب در 3 سطح متفاوت و قابل تنظیم از روی ساز است که تکنولوژی این مورد در پیانو ها بسیار مهم است و در اجرای دینامیک قطعات اهمیت زیادی دارد. اما اگر قصد هزینه زیادی را برای ساز دیجیتال دارید مدل های هیبریدی از برند های یاماها و کاسیو و … تولید شده اند که در کنار دیجیتال بودن برای تداعی کردن پیانو آکوستیک در پشت هر کلاویه از چکش هایی بهره میبرند. نکته بعدی کیفیت اسپیکر هاییست که باید نت ها را با همان دقت به سمع نوازنده و شنوندگان برساند . در ساز هایی که رده بالا تر هستند اسپیکر های سوپر توییتر استفاده میشود تا بتواند فرکانس صداهای زیر را نیز به خوبی بازتولید کند .

نکته بعدی بسته به نیاز شما از پیانو میباشد : اگر کار هایی بیش از نوازندگی پیانو انجام میدهید و یا میل به اجرا با صداهای متفاوت دارید قبل از خرید به این نکته که چه تعداد صدای سمپل بر روی ساز وجود دارد دقت کنید . البته عموما بر روی پیانو های دیجیتال چند صدای پیانو آکوستیک، پیانو دیجیتال، ارگ ، استرینگ و ساز های کوبه ای وجود دارد و در بعضی مدل ها قابلیت اضافه کردن صدا به آن ها نیز هست که شما بسته به نیاز خود باید آن را انتخاب کنید.

گاها پیانو های دیجیتال با تعداد کلاویه های کمتری ارائه میشوند . پیانو های آکوستیک 88 کلاویه دارند و مدل های دیجال در تعداد مختلف که اکثرا 88 و 61 و گاهی کمتر است ارائه میشوند . این نکته هم بسته به نیاز شماست و بهتر است با مشاور یا اساتید مشورت کنید چرا که بعضی از تکنیک ها مثل تمرین گام ها نیاز به یک پیانو کامل دارند .

پلی فونی در پیانو های دیجیتال نکته بسیار حائز اهمیتی است که قبلا به صورت مفصل آن را برای شما توضیح دادیم . دقت کنید که اگر آهنگسازی میکنید یا استفاده های خاص دارید پلی فونی در ساز های دیجیتال نکته مهمی برای شماست.

در بعضی از پیانو های دیجیتال ویژگی های بیشتری تعبیه شده که به شما اجازه میدهد تا افکت های صوتی مختلف را روی صداها قرار دهید و یا صدای ساز های مختلف را همزمان اجرا کنید و از این دست کارها که نمونه آن را در ساز های کرگ قبلا توضیح دادیم. وجود خروجی میدی و پشتیبانی از مموری کارت بر روی بعضی از ساز های دیجیتال توانایی آهنگسازی و حتی انتقال فایل های ضبط شده بر روی ساز را به شما میدهد

دقت کنید که اگر از ساز خود برای ضبط یا حتی اجرا استفاده میکنید باید به نوع و تعداد پرت های ورودی و خروجی دقت کنید و خروجی هدفون ممکن است در همه ی ساز های دیجیتال وجود نداشته باشد چه بسا که شما نیاز به تمرکز بر روی تمرین و حتی عدم ایجاد مزاحمت برای دیگران را دارید چک کردن آن قبل از خرید با توجه به استفاده شما از آن مهم است.

نکات پایانی

پیانو دیجیتال در وهله اول با توجه به قیمت کمتر نسبت به مدل های اکوستیک برای علاقه مندان گزینه های مناسبی هستند .

حجم کم و سبک بودن و قابلیت جا به جایی آسان کاربرد زیادی برای خیلی از مشتریان دارد.

این ساز با تعداد کلاویه های مختلفی ارائه میشود که بسته به استفاده خود باید آن را انتخاب کنید .

جنس کلاویه ها و نوع ساخت آن ها و کیفیت صدای ساز در کنار نوع اسپیکر ها به نوازندگی شما کمک بسزایی میکند .

با توجه به استفاده خود پلی فونی ، پرت های ورودی و خروجی مثل میدی و هدفون را قبل از خرید چک کنید .

پشتیبانی ساز از مموری کارت و گاهی وجود بلوتوث برای وصل شدن به کامپیوتر، لپ تاپ و موبایل به راحتی شما برای آهنگسازی کمک می‌کند.

طبق سلایق خود وجود تعداد صدای سمپل و افکت های صوتی و قابلیت های ویژه پیانو را چک کنید .

برای مشاوره تخصصی پیانو دیجیتال میتوانید از گالری نت هشتم کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *