دانستنی

تفاوت هنگ درام با تانگ درام چیست؟

تفاوت هنگ درام با تانگ درام چیست؟

با بیشرفت موسیقی و نیاز بشر به تنوع همواره در طول تاریخ آلات موسیقی جدیدی ساخته شده . چندی پیش در مقاله ای به طور جامع ساز هنگ درام را برای شما توضیح دادیم.

اما سوالی که این روزها اکثر دوست داران موسیقی به خصوص ساز هنگ درام با آن مواجه میشوند این است که تانگ درام چه تفاوتی با هنگ درام دارد؟

در ابتدا باید گفت که هر دو ساز از ساز های ابداعی هزاره جدید هستند . هنگ درام در سال 2000 توسط شرکت پن آرت در سوئیس تولید شد اما به دلیل وجود قیمت بالای این ساز و البته صدای بی نظیری که به سختی میتوان از آن گذشت 7 سال بعد یعنی در سال 2007 دنیس هاولنا که نمیتوانست این ساز را خریداری کند تصمیم به ساخت آن گرفت و در نهایت به نوع جدیدی از آن تبدیل شد که مکانیزم ساخت متفاتی داشت. دنیس هاولنا اولین بار با ایجاد برش هایی بر روی یک کپسول گاز تلاش به ساخت هنگ درام کرد که به خاطر شکل نهایی ساز و جایگاه نت هایی که به شکل زبانه هایی بودند نام آن را تانگ درام گذاشت . ممکن است گاهی با نام های هنک درام ، تانک درام و هپی درام که بر گرفته از نام یک شرکت تولید کننده ی این ساز است یاد شود.

پس از 2007 این ساز که نمونه جدیدی از هنگ درام بود توسط شرکت ها با متد های خاصی نظیر برش کاری ، ساخت توسط قالب و استفاده از دستگاه ها ساخته میشود . گاها ممکن است تانگ درام را به روش دست ساز مثل برادر بزرگتر خود هنگ درام ، بسازند.

در اولین مواجهه با تانگ درام تفاوت بارز ظاهری آن را با هنگ درام متوجه خواهید شد .

جایگاه نت ها در ساز هنگدرام با چکش کاری در قالب های عموما بیضی یا دایره ای که به صورت دستی شکل گرفته اند دیده میشود که در ساز تانگ درام به جای آن زبانه هایی را خواهید دید که توسط برشکاری به وجود آمده اند و گاهی نت دینگ در هر دو ساز شکل مشابهی از خود نشان میدهند . دومین تفاوت ظاهری سایز بدنه این دو ساز است که ساز تانگ درام بسیار کوچک تر از هنگ درام میباشد چه بسا که بعضی از مدل های این ساز تا یک چهارم هنگ درام کوچک تر هستند . اگر تجربه کار با هنگ درام را داشته باشید به خوبی متوجه خواهید شد که کوچکتر بودن تانگ درام نکته بسیار مثبتی در جا به جایی نگه داری و حتی قرار دادن آن بر روی صحنه اجرا خواهد داشت چرا که این ساز ها در یک گام مشخص ساخته میشوند و برای اجرا با گروه یا حتی به صورت تک نوازی برای اجرای قطعات مختلف احتمال نیاز به چند عدد از آن در گام های مختلف بالا خواهد رفت.

در تفاوت صدای این دو ساز باید گفت شاید در نگاه یک فرد مبتدی تفاوت زیادی را حس نکنید . اما اگر با دقت به آن توجه کنید در خواهید یافت که در اجرای نت های تانگ درام دخالت رزونانس نت ها در هم نسبت به هنگ درام کم تر است علاوه بر اینکه صدای تانگ درام بسته تر ، گرد تر و کنترل شده تر است که به عقیده شخصی هر دو کاملا صدای بی نظیری را ارائه میدهند که استفاده درست و به موقع از هر کدام تجربه فوق‌العاده ای را برای شنونده به جا میگذارد .

همانطور که پیش تر گفتیم هر دو ساز در یک گام مشخص ساخته میشوند که شما نسبت به نیاز اجرایی یا شناخت ساختاری از احساس هر گام باید آن را تهیه کنید ، اکثر گام های مورد استفاده در عموم قطعات برای این دو ساز در نظر گرفته شده است.

در ابتدای به وجود آمدن تانگ درام تا مدتی این ساز در نمونه های هشت و ده نتی ساخته و ارائه می شد که در برابر نمونه های 16 نتی هنگ درام ضعیف و ناقص و تا حدی ناکار آمد بود اما امروز با تغییراتی که در ساختار طراحی جایگاه نت های آن به وجود اورده اند این ساز در نمونه های 15 نتی هم برای علاقه مندان تولید می‌شود.

نوازنگی با این دو ساز تجربه جالبی برای هر علاقه مندی به هنر موسیقی به شمار می‌آید . یاد گیری این دو تفاوت چندانی با هم ندارند اگر چه در نواختن آن ها باید اشاره کرد که ساز هنگ درام را فقط با ضربات دست باید نواخت ولی در ساز تانگ درام علاوه بر قابلیت اجرا با دست توانایی اجرا با استیک مخصوصی به نام پرکاشن میلت را نیز دارد.

در نوازندگی حرفه‌ای دقیق بودن نت ها بسیار حائز اهمیت است و از دست رفتن کوک ساز نکته ای منفی است که در ساز هنگ هنگ درام بیشتر دیده میشود . حساسیت این ساز بسیار بالاست و نگهداری از آن بسیار مهم است اما در بهترین حالت نگه داری پس از چند سال کوک خالی کرده و تیون کردن آن کار متخصصین است . دقت کنید که حساسیت هنگ درام به قدریست که با تفاوت ناگهانی دما ممکن است با خالی شدن کوک مواجه شود . اما در ساز تانگ درام معمولا اینگونه نیست و با نگه داری مناسب از آن حتی هیچ وقت نیاز به کوک مجدد نخواهد داشت که از این حیث برتری چشم گیری نسبت به ساز هنگ درام دارد.

در آخر باید گفت که قیمت این دو ساز در اکثر موارد تفاوت چشم گیری دارند . ساز تانگ درام که شیوه ساخت راحت و سریع تری را دارد و اغلب در سایز های کوچکتری ساخته میشود و مواد اولیه کمتری برای ساخت نیاز دارد قیمت کمتری دارد و ساز  هنگ درام به دلیل دست ساز بودن و پروسه طولانی در آوردن و تیون کردن نت ها قیمت بالا تری را به خود اختصاص می‌دهد که شما میتوانید برای مشاوره و سفارش این محصولات با وبسایت و گالری نت هشتم در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *