آموزش پیانو

چگونگی تمیز کردن پیانوهای دیجیتال و آکوستیک

image

همان‌طور که میدانید روزانه عوامل متعدد و مختلفی وجود دارد که باعث کثیف شدن لوازم منزل می‌شود. این امر برای سازها نیز مستثنا نبوده و آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. تماس مستقیم دست‌ها با ساز و تعرق آن‌ها نمونه‌ای از این عوامل محسوب می‌شود

یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که تأثیر مستقیم بر تمامی وسایل موجود در منزل داشته و هیچ‌کدام را بی‌نصیب نمی‌گذارد، وجود ذرات گرد و غبار در هوا است. ما در این مقاله سعی داریم نکاتی را جهت تمیز کردن پیانوهای دیجیتال و آکوستیک به شما آموزش دهیم تا همیشه سازی تمیز و براق داشته باشید.

آیا تمیز کردن پیانو امری ضروری است؟

بسیاری از افراد دور آ دور پیانو خود را تمیز می‌کنند یا حتی این کار را از جمله مسائل مهم و ضروری نمی‌دانند. خوب است بدانید

که تمیز کردن پیانو مزیت‌های مهم و قابل توجهی دارد که با دانستن آن‌ها لحظه‌ای از تمیز کردن ساز خود درنگ نخواهید کرد.

به‌عنوان‌مثال تمیز کردن صحیح و مداوم پیانو علاوه بر افزایش درخشندگی و زیبایی آن موجب افزایش طول عمر پیانو نیز می‌شود.

مشخص است که ساز تمیز صدایی بهتر و رساتر را نسبت به ساز کثیف از خود آزاد می‌کند.

image 3

مراحل تمیز ماندن پیانو دیجیتال و آکوستیک

خوب است برای تمیز ماندن پیانوهای دیجیتال و آکوستیک مراحلی را رعایت کنیم تا زمان کمتری صرف تمیزکاری آن شود. در ادامه هریک از این مراحل را بررسی می‌کنیم.

  • شستن دست‌ها

 تمیز و پاکیزه بودن دستان نوازنده یکی از مهم‌ترین عوامل در تمیز ماندن کلاویه های پیانو محسوب می‌شود؛ بنابراین قبل از شروع نوازندگی خود بایستی دست‌هایتان را به‌خوبی بشویید تا چربی‌ها و کثیفی‌های سطح پوست کاملاً برطرف شوند.

  • جلوگیری از زیاد شدن گرد و غبار بر روی پیانو

سعی کنید پیانو خود را هر روز یا یک روز در میان گردگیری کنید چرا که نفوذ گرد و غبار زیاد در پیانوهای دیجیتال و آکوستیک باعث اختلال در جریان برق و حتی چسبندگی و سفتی کلاویه ها می‌شود.

برای جلوگیری از این امر می‌بایست در زمانی که از پیانو استفاده نمی‌کنید آن را با کاور یا پارچه بپوشانید. اگر پیانو شما دیجیتال است باید حساسیت بیشتری نسبت به پیانوهای آکوستیک در مقابل ذرات گرد و خاک داشته باشید، زیرا پیانوهای دیجیتال حساس‌تر بوده و نفوذ گرد و غبار موجب بروز زیان‌های بسیاری بر آن می‌شود. 

  • پوشاندن کلاویه‌ها

پوشاندن کلاویه ها با پارچه‌ای مناسب، در اصل از نشستن گرد و غبار بر روی آن‌ها و جرم گرفتن آن، جلوگیری می‌کند؛ بنابراین سعی کنید پس از هر بار نواختن پیانو، روی کلاویه ها را کاملاً بپوشانید. با انجام این کار علاوه بر دیرتر کثیف شدن کلاویه ها، زمان کمتری را نیز برای تمیز کردن صرف می‌کند.

  • پرهیز از خوردن و آشامیدن کنار ساز

سعی کنید قانونی را در منزل برای خود و سایر اعضای خانواده مشخص کنید، به این صورت که هیچ‌کسی نباید کنار پیانو چیزی خورده یا بنوشد.

شاید این قانون کمی سخت گیرانِ به نظر برسد اما امری بسیار مهم و ضروری محسوب می‌شود. به‌عنوان‌مثال ریختن آب بر روی میز مشکلی به وجود نمی‌آورد، اما ممکن است ریختن همین آب بر روی پیانو آن را کاملاً خراب کند.

  • تمیز کردن اصولی پیانوهای دیجیتال و آکوستیک

در مطالب بالا با چگونگی تمیز ماندن پیانو آشنا شدیم اما همان‌طور که میدانید رعایت تمام نکات نیز مانع از کثیف شدن ساز نمی‌شود بلکه تنها مدت آن را طولانی‌تر می‌کند. در ادامه به بررسی نکات مهم در تمیز کردن پیانو می‌پردازیم.

  • تمیز کردن کلاویه های پیانو

کلاویه های پیانو از مهم‌ترین قسمت‌های این ساز به شمار می‌روند که به‌راحتی در معرض جرم و گرد و غبار بوده و کثیف می‌شوند. برای تمیز کردن کلاویه ها به طور صحیح ابتدا بایستی پارچه‌ای نرم را با آب خیس کنید و به‌آرامی بر سطح کلاویه ها بکشید.

با توجه به این که اسپری‌ها و مایعات مخصوص متنوعی به منظور تمیز کردن پیانو در بازار وجود دارد، اما استفاده از آب همیشه بهترین گزینه محسوب می‌شود چراکه مواد شیمیایی در دراز مدت تأثیرات نامطلوبی بر ساز می‌گذارند.

برای تمیز کردن بهتر کلاویه ها می‌توانید چند تکه صابون را در آب گرم حل کنید. این امر علاوه بر تمیز کردن ساز موجب سفید شدن کلاویه ها نیز می‌شود.

  • تمیز کردن کلیدهای پلاستیکی

بعد از تمیز کردن کلیدهای سفید پیانو نوبت به کلیدهای پلاستیکی آن می‌رسد. برای انجام این کار باید در ابتدا محلولی از آب گرم و یک قطره مایع تمیز کننده ملایم صابونی را تهیه کنید.

سپس پارچه نرم و سفید رنگی را درون محلول فرو برده و آب آن را کاملاً بگیرد تا پارچه فقط رطوبت داشته باشد. پارچه مرطوب را بر روی کلیدها کشیده و آلودگی‌ها را به طور کامل رفع کنید.

بعد از تمیز کردن کلیدها پارچه تمیز و خشکی را بردا

شته و بر روی کلیدها بکشید تا اثری از محلول باقی نماند. دقت داشته باشد که حرکت دستتان بر روی کلیدها از عقب به جلو باشد زیرا حرکت چپ به راست بر روی کلیدها یا برعکس جرم و کثیفی را به فضای بین کلیدها منتقل می‌کند.

نکته

پیانوهای دیجیتال از کلاویه ها و دکمه‌های کوچک بسیاری برخوردار هستند از این رو می‌بایست ماهی یک‌بار پیانو را کاملاً از برق کشیده و با یک پارچه تمیز و خشک آن را نظافت کنید.

  • تمیز کردن کلاویه های عاجی

برای تمیز کردن این نوع کلاویه ها بایستی دقت بیشتری نسبت به کلیدهای پلاستیکی داشته باشید، چراکه تمیز کردن نادرست آن‌ها هر چند لکه را از بین می‌برد اما آسیب‌های دیگری را به پیانو وارد می‌کند که موجب کاهش قیمت ساز می‌شود. برای تمیز کردن کلاویه های عاجی ابتدا دستکش نخی سفید رنگ پوشیده یا دستان خود را به طور کاملاً تمیز بشویید. در تمیز کردن این نوع کلاویه ها به هیچ عنوان از مواد شوینده شیمیایی استفاده نکنید زیرا این عاج‌ها به‌راحتی مواد شیمیایی را جذب کرده و تغییر رنگ دهند. شما به‌راحتی با استفاده از یک مسواک تمیز یا یک‌قلم موی نرم می‌توانید کلیدها و فضاهای بین آن‌ها را تمیز کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با نحوه نگهداری صحیح و مناسب و تمیز کردن صحیح پیانو دیجیتال و آکوستیک آشنا کنیم تا از سازی ماندگارتر برخوردار باشید. از مهم‌ترین نکاتی که می‌بایست مدنظر داشته باشید عدم استفاده از دستان چرب و خیس برای نواختن است چرا که آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری را به پیانو وارد می‌کند؛ بنابراین قبل از شروع نوازندگی دستان خود را به‌طور کامل بشویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *