آموزش پیانو

چطور از پیانو خود مراقبت کنیم؟

image 8

حتماً مدت زمان قابل توجهی را برای پیدا کردن پیانو مورد نظر خود صرف کرده‌اید. پیانو مد نظر شما علاوه بر صرف زمان، هزینه قابل توجهی را نیز از آن خود کرده است؛ بنابراین شما موظفید نهایت تلاش خود را به‌منظور نگهداری و مراقبت صحیح از ساز کرده و شرایط ایده آلی را فراهم کنید

. ما سعی داریم در این مقاله شما را با چگونگی شرایط نگهداری از پیانو آشنا کنیم تا عمر ساز زیبا و منحصربه‌فردتان تا حد ممکن افزایش یابد.

حمل پیانو

 حمل پیانو از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین اقدامات جابجایی ساز محسوب می‌شود. همان‌طور که میدانید پیانوها سازهایی بسیار حساس بوده که نیاز به مراقبت فراوانی دارند.

حمل این نوع ساز کار هرکسی نیست و نیاز به افراد متخصص دارد، تنها با یک بی‌دقتی ممکن است تمام‌وقت و هزینه‌ای که صرف خرید پیانو کرده‌اید از بین برود. حمل پیانو الزاماتی را به همراه دارد که در ادامه به بررسی هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

حمل پیانو توسط ماشین‌های مخصوص این کار

در مرحله اول بایستی از ماشین‌های مخصوص حمل پیانو جهت جابه‌جایی ساز خود استفاده کنید.

طراحی خاص و حساسیت بالای این ساز نیازمند توجه زیادی است، از این رو توصیه می‌شود برای حمل آن تا منزل از ماشین‌های مخصوص حمل پیانو استفاده کنید تا کوچک‌ترین آسیبی به ساز دوست داشتنی شما وارد نشود.

از تسمه‌های مخصوص حمل پیانو استفاده کنید

استفاده از تسمه‌های مخصوص پیانو در حمل این ساز جزو کارهای اصلی و مهم به شمار می‌رود. این تسمه‌ها مخصوص همین کار طراحی و تولید شده‌اند. استفاده از این تسمه‌ها از بروز مشکلاتی نظیر آسیب دیدن قسمت‌های مختلف پیانو، ترک برداشتن صفحه رزونانس، زخمی شدن بدنه یا شل شدن گوشی‌ها جلوگیری می‌کند.

در هنگام حمل به پایه‌های پیانو توجه کنید

 از مهم‌ترین قسمت‌هایی که در جابجایی پیانو باید به آن توجه شود، پایه‌های آن است، زیرا این بخش از ساز در حمل بیشتر از سایر بخش‌ها در خطر آسیب قرار دارد.

نکته مهم و لازم به ذکر دیگری که در حمل پیانو باید به آن توجه شود، نحوه گرفتن صحیح بدنه پیانو برای بلند کردن آن است. دقت نکردن در این موضوع موجب عدم تحمل وزن پیانو و وارد شدن آسیب‌های جدی و غیر قابل جبرانی می‌شود.

مکان نگهداری پیانو

سعی کنید از قبل مکانی را برای قرار دادن پیانو مشخص کنید تا دیگر نگرانی و دغدغه‌ای برای تعیین مکان مناسب نداشته باشید. انتخاب مکانی مناسب و مطمئن علاوه بر تسلی خاطر باعث افزایش طول عمر پیانو نیز می‌شود چرا که جابجایی پیانو و تغییر شرایط جوی موجب تأثیرات منفی بر کوک و تنظیمات آن خواهد شد.

مکان نگهداری پیانو بسیار حساس بوده و نیازمند دقت فراوانی است. در ادامه شما را با چند نکته جهت تعیین مکان مناسب برای پیانو آشنا می‌کنیم.

پیانو را از محیط‌هایی با رطوبت زیاد دور کنید

اگر به دنبال افزایش طول عمر مفید پیانوی خود هستید تا جایی که امکان دارد آن را از رطوبت زیاد دور کنید. رطوبت بیش از حد هوا علاوه بر آسیب رساندن به بدنه چوبی ساز موجب ترک خوردن صفحه و باد کردن آن نیز می‌گردد.

وجود هوای مرطوب برای پیانوهای آکوستیک نیز مضراتی نظیر زنگ زدن سیم‌های ساز و تحت تأثیر قرار دادن نمد سر چکش‌ها را در بر دارد که در نهایت باعث ایجاد یک صدای ناهنجار و بی کیفیت می‌شود.

قرار دادن پیانو در محیط‌هایی با رطوبت زیاد به مرور زمان باعث تأثیرات منفی بر اجزای دیگر آن مانند صفحه چدن و پین‌ها می‌شود. علاوه بر این موجب  تاب برداشتن صفحه رزونانس، ایجاد چسبندگی در صفحه کلید و تغییر شکل قطعات چوبی اکشن پیانو نیز خواهد شد.

از قرار دادن پیانو در محیط‌هایی مانند پارکینگ، گلخانه، موتورخانه و زیر زمین که از هوای مناسب و کافی برخوردار نیستند، جدا خود داری کنید.

محافظت از پیانو در مقابل گرما و سرما

محافظت از پیانو در برابر گرما و سرما از جمله نکات مهم و قابل توجهی است که در روند افزایش طول عمر ساز، تأثیر مستقیم می‌گذارد. وجود حرارت در حوالی پیانو موجب بروز آسیب‌های جدی بر بدنه و تغییر رنگ آن می‌شود. علاوه بر این  وجود حرارت باعث خارج شدن کوک و رگلاژ پیانو آکوستیک می‌شود. توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی تا حتی‌الامکان پیانو را در مجاورت وسایل گرمایشی نظیر بخاری، شوفاژ و شومینه قرار ندهید. به این موضوع نیز توجه کنید که پیانو را در کنار دیوارهایی که درون آن‌ها لوله دودکش بخاری یا لوله آب گرم تعبیه شده، قرار ندهید زیرا باعث آسیب رساندن  به ساز شما می‌شود. گذاشتن پیانو در کنار دیوارهایی که از پشت به خیابان یا فضای سبز منتهی می‌شوند نیز کار اشتباهی است زیرا  این دیواره‌ها در طول شبانه‌روز سرد و گرم شده و از ایجاد شرایط هوایی متعادل برای پیانو جلوگیری می‌کنند.

پیانو را از پنجره دور نگه دارید

همه ما میدانیم که جنس بدنه پیانو، چوبی است به همین دلیل با قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، تغییرات ناگهانی آب و هوایی نظیر بارش باران و افزایش رطوبت هوا تغییر رنگ می‌دهد. گاهی ممکن است تنها فضای موجود برای قرار دادن پیانو در کنار پنجره باشد. چنانچه با این امر مواجه بودید، سعی کنید  از اسپری‌های مات کننده شیشه، پرده‌های ضخیم یا برچسب‌های مخصوص به‌منظور عدم ورود نور مستقیم استفاده کنید. علاوه بر رعایت این نکات به هیچ عنوان پنجره‌ای که در مجاورت پیانو قرار دارد را باز نکنید.

دمای مناسب برای نگهداری پیانو

نگهداری از پیانو مستلزم ایجاد دما و رطوبتی مناسب در منزل بوده و بهترین و مناسب‌ترین دما برای نگهداری از پیانو بین 18 تا 27 درجه سانتی‌گراد و بهترین رطوبت نیز برای این ساز زیبا و دوست داشتنی 50 الی 60 درصد تعیین شده است. برخی از افراد بر این باورند که در صورت خشک بودن هوا می‌توانند با قرار دادن یک ظرف آب درون پیانو، رطوبت آن را تنظیم کنند، اما این باور اشتباه بوده و تنها باعث آسیب دیدن پیانو و زنگ زدن سیم‌های آن می‌شود.

از قرار دادن هرگونه شی بر روی پیانو خودداری کنید

حتماً با افرادی روبه‌رو شده‌اید که از پیانو خود به‌عنوان وسیله‌ای برای قرار دادن قاب عکس‌های کوچک و بزرگ، وسایل تزیینی یا گلدان استفاده می‌کنند. انجام این کار بسیار اشتباه است زیرا باعث آسیب رساندن به پیانو می‌شود. بدنه چوبی پیانو حساس بوده و قرار دادن این نوع وسایل بر روی ساز موجب باد کردن، زخمی شدن و یا شکستگی آن خواهد شد. این امر بر کیفیت صدای پیانو نیز تأثیر می‌گذارد، به‌طوری که علاوه بر افت صدا باعث تولید صدای ناهنجار نیز می‌شود.

نظافت به موقع پیانو

برای مراقبت صحیح از پیانو سعی کنید نظافت و تمیز کردن آن را در اولویت کارهایتان قرار دهید. تمیز کاری به موقع و دقیق این ساز علاوه بر افزایش طول عمر، باعث سفید و درخشان ماندن کلاویه های ساز نیز می‌شود. برای تمیز کردن پیانو علل خصوص کلاویه های آن سعی کنید از دستکش نخی سفید استفاده کرده یا دستان خود را به خوبی با آب و صابون بشویید، چرا که  چربی سطح پوست باعث ایجاد لکه بر روی کلاویه ها شده و تمام زحمات شما را بی‌نتیجه می‌گذارد.

عدم قرار دادن مایعات شیمیایی بر روی پیانو

برای مراقبت هرچه تمام تر از پیانو در منزل بایستی از قرار دادن محصولاتی از جنس وینیل، مایعاتی مانند لوازم آرایشی، مواد حاوی الکل، عطر، خوشبو کننده هوا و…خودداری کنید. به‌عنوان‌مثال فرض کنید مواد شیمیایی مانند لاک یا رنگ بر روی بدنه پیانو شما بریزد، برای از بین بردن آن هرگز به سراغ استون یا الکل نروید. استفاده از این مواد پاک کننده علاوه بر ذوب شدن کلاویه ها باعث تغییر رنگ بدنه نیز می‌شود. در چنین مواقعی بهترین گزینه کمک گرفتن از شرکتی است که پیانو را از آن خریداری کرده‌اید.

کلام آخر

همان‌گونه که برای خرید یک پیانو زمان و هزینه قابل توجهی را پرداخت می‌کنید، برای افزایش طول عمر و ثابت ماندن کیفیت آن نیز باید مراقبت‌های ذکر شده را تمام و کمال رعایت کنید. امیدواریم که با خواندن این مقاله نکات لازم برای مراقبت از ساز خود را آموخته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *