آموزش پیانو

پیانو دیجیتال دسته دوم ارزش خرید دارد؟

image 5

امروزه پیانو به یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین سازها در دنیای موسیقی تبدیل شده است.

این ساز با شکوه و خوش صدا در دو نوع دیجیتال و آکوستیک تولید و به بازار عرضه می‌گردد. در حال حاضر در اغلب خانه‌ها، پیانوی دیجیتال به چشم می‌خورد چراکه علاوه بر قیمتی مناسب‌تر نسبت به پیانو آکوستیک، از سایز کوچک‌تری برخوردار بوده و فضای کمتری را نیز اشغال می‌کند.

با افزایش قیمت دلار، قیمت پیانو نیز بسیار افزایش یافت، به گونه ای که بیشتر افرادی که به این ساز علاقه‌مند بودند، شروع به خرید پیانو دست دوم کردند. با این حال، این سوال پیش میاید که آیا پیانو دیجیتال دست دوم ارزش خرید دارد؟

image 6

ما در این مقاله قصد داریم پاسخ این گونه سؤال‌ها را به شما ارائه دهیم و به بررسی کامل و جامعی از پیانوهای دیجیتال بپردازیم، بنابراین تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

پیانو دیجیتال

قبل از هر چیزی بهتر است ابتدا به طور کامل با پیانو دیجیتال و مزایا و معایب آن آشنا شده و سپس اقدام به خرید کنید.

بررسی پیانو دیجیتال 

image 7

دنیای پیانو دیجیتال یک دنیای کامل خاص و مدرن است. این نوع سازها، از مدل‌های متنوع و متفاوتی در بازار برخوردار هستند که توسط شرکت‌های بزرگ و معروفی همچون یاماها، کرگ، کاسیو و…تولید می‌شوند

. واضح است که هر مدل دارای معایب و مزایای مخصوص به خود است. به‌عنوان مثال یک مدل از قیمت مناسب‌تری برخوردار بوده و دیگری کیفیت تولید صدای بالاتری دارد. بنابراین قبل از خرید پیانو دیجیتال خود به‌خوبی در مورد شرکت سازنده آن، معایب و مزایایی پیانو و…تحقیق کنید.

  • ویژگی‌های پیانو دیجیتال

از مهم‌ترین و بارزترین ویژگی پیانوهای دیجیتال ارزان قیمت و قابل حمل بودن آن‌ها است.

این نوع پیانو نیازی به هزینه‌های چند صدمیلیونی یا حتی میلیاردی مانند پیانوهای آکوستیک ندارد. خصوصیاتی در پیانوهای دیجیتال وجود دارد که باعث این تغییر قیمت با پیانوهای آکوستیک می‌شود.

مهم‌ترین خصوصیتی که باعث این تغییر شده، مسئله تعداد کلاویه های آن است. تعداد کلیدها در پیانوهای دیجیتال از 61 تا 88 متغیر بوده که بسیار سنگین هستند. سعی کنید پیانویی را تهیه کنید که از 88 کلاویه تشکیل شده باشد چراکه برای یادگیری در سطح حرفه‌ای این نوع پیانو بهترین گزینه است.

  • صدای پیانو دیجیتال و کلاویه های آن

همان‌طور که میدانید نوع کاربرد و قیمت پیانوهای دیجیتال به تعداد کلاویه های آن بستگی دارد. همان‌گونه که در بالا ذکر شد بهترین نوع آن، مدلی است که از 88 کلاویه برخوردار باشد.

اگر مبتدی و هنرجو هستید حتما پیانو دیجیتال 88 کلاویه ای را انتخاب کنید زیرا استادان و آموزش دهندگان این ساز از مدل‌هایی که کلاویه های کاملی دارند، استفاده می‌کنند.

نکته مهم و قابل توجه دیگری که در بحث کلاویه های پیانو دیجیتال وجود دارد، حساسیت لمسی آنها است. در واقع به زمانی حساسیت لمسی میگویند که کلاویه لمس شده و فشار مورد نیاز جهت خروج صدا از اسپیکر، وارد شده باشد. کلاویه ها در انواع سبک و بدون اضافه وزن یا نیمه سنگین و سنگین در بازار موجود هستند.

نکته: در خرید پیانو دیجیتال این اصل را فراموش نکنید که هرچه مدل انتخابی شما حس نزدیک‌تری به پیانو آکوستیک داشته باشد، انتخاب شما درست‌تر است.

  • اکشن‌های پیانو دیجیتال

اکشن در واقع همان تاچ و احساس مقاومتی است که کلاویه ها به آن واکنش می‌دهند.

پیانوهای دیجیتال از اکشن‌های متنوع و متفاوتی برخوردار هستند. زمانی که شخصی می‌گوید صفحه کلاویه پیانو سبک است یعنی فشار کمتری مورد نیاز است تا نتی نواخته شده و دستگاه به صدا در آید.

اکشن کلاویه ها در مدل های مختلفی نظیر سبک، نیمه سنگین و سنگین تقسیم می‌شود. اغلب نوازندگان از پیانویی با اکشن سنگین استفاده می‌کنند زیرا می‌خواهند از کنترل بهتری روی نت‌ها برخوردار باشند.

  • پیانو دیجیتال و انواع آن 

پیانوهای دیجیتال اغلب در دو نوع دیواری و استیج شناخته میشوند. پیانوهای دیجیتال دیواری نمونه‌ای بسیار شبیه به پیانوهای آکوستیک است که به بازار عرضه می‌شود.

این نوع پیانوها قابل حمل بوده و صدای باکیفیت‌تری را تولید می‌کنند. در کنار پیانو دیجیتال دیواری، پیانو استیج قرار دارد که معمولا برای، کنترل صفحه و صوت زمینه توسط نوازندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع پیانو از مقاومت خوبی در مقابل ضربات احتمالی برخوردار بوده و برای آموختن ابتدایی این ساز گزینه مناسبی به‌حساب می‌آید. این نوع پیانوها از سطح تکنولوژی مهندسی بالایی برخوردار هستند،

با این حال خروجی صدای خوبی را از خود ارائه نمی‌دهند، به‌گونه‌ای که برای بهتر شنیدن بایستی از هدفون یا اسپیکر استفاده کرد.

  • پیانو دیجیتال دست دوم

 امروزه خرید پیانو دیجیتال دست دوم رواج بسیاری در بین مردم پیدا کرده است، با این وجود برای خرید آن بهتر است چند نکته مهم را دانسته و سپس به خرید پیانو دیجیتال دست دوم اقدام کنید. 

توجه به ظاهر پیانو

در هنگام خرید پیانو دیجیتال دست دوم حتماً به ظاهر پیانو دقت کنید. منظورمان از دقت به ظاهر پیانو این نیست که نگاهی اجمالی به پیانو کرده و رنگ آن را بپسندید، بلکه منظورمان ریز بین بودن در این موضوع است. دقت کنید که هیچ گونه فرورفتگی، شل شدگی، خراش و آسیبی به پیانو وارد نشده باشد.

بو کردن پیانو

شاید به نظرتان مسخره یا خنده دار بیاید که چرا باید پیانو را بو کرد. اما این امر یکی از اصول مهم در خرید پیانو دست دوم به حساب می‌آید. همان‌طور که میدانید جنس بدنه پیانو از جنس چوب بوده و با گذشت زمان و رعایت نکردن نکات بهداشتی ممکن است دچار رطوبت زیاد یا کپک زدگی داخلی شود. بنابراین با بوییدن پیانو این موضوع را به راحتی متوجه خواهید شد.

گارانتی پیانو

امروزه تمام وسایل برقی و مکانیکی از مزیت گارانتی برخوردار هستند. پیانوها نیز از این قاعده مستثنا نبوده و غالباً دو یا سه سال گارانتی دارند. اگر قصد خرید پیانو دست دوم را دارید حتماً این موضوع را از فروشنده بپرسید که آیا از زمان گارانتی پیانو باقی مانده است یا نه.

قیمت پیانو دست دوم

قیمت پیانو دست دوم به عوامل مختلفی بستگی دارد و نسبت به این عوامل قیمت گذاری می‌شود. قیمت این نوع سازها عموما با توجه به سن پیانو، برند، جنس و سایز پیانو، کیفیت صدا و کلاویه های پیانو، شرایط ساز، نوع اکشن، پدال ها، لوازم جانبی و… متغیر است.

کلام آخر

همانطور که پیش تر گفتیم، با توجه به افزایش نرخ ارز و گران شدن قیمت پیانوهای دیجیتال، مردم به خرید پیانوهای دست دوم روی آورده اند. اگر به تمام نکات ذکر شده توجه کرده و با چشم و گوشی باز پیانو دست دوم خود را انتخاب کنید نه تنها پشیمان نخواهید شد بلکه خریدی ارزشمند و مقرون به صرفه را تجربه خواهید کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *