دانستنی

پلی فونی در پیانو

پلی فونی در پیانو

در ابتدا باید ببینیم که ریشه کلمه پلی فونی در کجاست؟

اگر به تاریخ موسیقی غرب نگاهی بیندازیم در میابیم که در آغاز موسیقی، شیوه ای از آواز که به نوعی ملودی تک خطی بود را به نام موسیقی مونوفونیک میشناختند و در ادامه مسیر تکاملی موسیقی غرب با به وجود آمدن علم کنترپوان ؛ موسیقی چند خطی که از ترکیب دو با چند خط ملودی است و علم هارمونی که حرکت ملودیک بر چیدمان اکورد ها است موسیقی پلی فونیک و هوموفونیک به وجود آمد.

حالا با در نظر گرفتن این مفهوم به معنی پلی فونی در پیانو بپردازیم .

تا حدود زیادی متوجه شده اید که منظور از پلی فونی در پیانو اجرا شدن همزمان نت ها با یکدیگر هستند و از آنجا که در پیانو های آکوستیک محدودیتی برای این موضوع وجود ندارد پس پلی فونی در پیانو ، به پیانو های دیجیتال نسیت داده می‌شود و منظور از این اصطلاح بیشترین مقدار نتی است که نوازنده میتواند در پیانو های دیجیتال اجرا کند.

در نظر داشته باشید که اجرای هر یک نت یک پلی فونی به حساب می آید و این در حالیست که اجرای همان نت با پدال یک پلی فونی دیگر است و این باعث می‌شود که شما لزوم وجود پلی فونی بیشتر در ساز خود را حس کنید.

ممکن است که سوال کنید که ما 10 انگشت داریم و با گرفتن پدال نهایتا 20 نت اجرا میکنیم پس پلی فونی بیشتر چه لزومی دارد؟

اما باید قت کنید که استفادهاز مترونوم خود دارای پلی فونی جداست و شاید بخواهید در کنار صدای پیانو از ساز های زهی نیز صدایی داشته باشید که آن نیز پلی فونی جدا گانه ای دارد و پدال گرفتن با آن پلی فونی را تا مقدار زیادی افزایش می‌دهد و حالا تصور کنید که از ریتم های سمپل شده روی ساز خود استفاده کنید و هر کدام از صداها پلی فونی مجزایی خوهند داشت . و اگر تعداد صدا هایی که توسط شما اجرا میشونند از پلی فونی ساز شما بیشتر باشد ، ساز شما صدا ها را پخش نخواهد کرد و با قطعه ای بریده شده و ناقص مواجه خواهید شد . اما در نهایت استفاده و سطح شما تعیین کننده عدد پلی فونی ساز شماست.

به طور معمول پیانو های دیجیتال دارای 16, 32 , 64 , 128 , 256 نت پلی فونی هستند که در سطوح ابتدایی زیاد بودن این عدد نه تنها به چشم نمی آید که کاربردی هم ندارد اما با پیشرفته تر شدن سطح نوازندگی و استفاده های خاص شما از پیانو دیجیتال این عدد چشمگیر خواهد بود . پس پلی فونی در پیانو از نکات مهمی است که هنگام خرید باید به آن دقت کنید.

به طور کلی در پیانو های دیجیتال متوسط 32 نت پلی فونی وجود دارد که به نوعی قابل قبول هستند اما بسته به استفاده شما به خصوص اگر از ساز خود در استدیو استفاده خواهید کرد باید به عدد پلی فونی پیانو مد نظر خود دقت کنید . به طور مثال yamaha p45 دارای 64 نت پلی فونی است و یا korg Lp380 دارای 120 نت پلی فونی است و در رده های بالا میتوان به yamaha clp 645 که دارای 256 نت پلی فونی است اشاره کرد.

چه بسا اگر قصد دارید از پیانو دیجیتال خود به عنوان یک سکوئنسر استفاده کنید حداقل 64 نت پلی فونی از نیاز های ابتدایی ساز شماست.

برای تشخیص پلی فونی پیانو دیجیتال پدال ساستین را فشار داده و نگه دارید سپس یکی از نت های اکتاو های میانی را بسیار قوی فشار دهید و نگه دارید بعد شروع به اجرای گام کروماتیک در محدوده باس کنید هم بالا رونده و هم پایین رونده و بعد پدال را رها کنید در این لحظه شما باید صدای نتی ههمچنان نگه داشته اید را بشنوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *